mandag 10. mars 2014

Produktutvikling


Sortement: produktdybde/produktbredde

 Et utvidet produkt kan omfatte

*Kundebehandling
*Service
*Garanti
*Pålitelighet
*Opplæring
*Lerveringssikkerhet

Produktet har en livssyklus;

*Introduksjon
*Vekst
*Modning
*Tilbakegang
og
*Ny vekst

Produkt og markedsmatrise.

1. Eksisterende strategi: Bedriften satser på nåværende produkter og markeder
2. Markedsutvikling: Bedriften satser på nåværende produkter, men ønsker å tilby dem på nye      markeder
3. Produktutvikling: Bedriften satser på nye produkter i sine nåværende markeder.
4. Diversering: Bedriften utvikler nye produkter for nye markeder.

Valget er avhengig av:

1. Samfunnsutviklingen
2. Bedriftens ressurser i kompetanse, teknologi, kapital
3. Markedets utvikling

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar