Det er lurt at alle leser denne siden før samtalen. Her er det kunnskap å hente:
http://godåsnakkemed.no/
Hensikten med medarbeidersamtaler kan kort beskrives i tre punkter:
I vår forstand er en medarbeidersamtale:
- Avklare gjensidige forventninger til arbeidsforhold og resultater.
- Utvikle tillit og åpenhet for å fremme kommunikasjon og samarbeid i det daglige.
- Samtale om muligheten for, og legge forholdene til rette for, den ansattes faglige utvikling.
En samtale mellom ansatt og leder som er planlagt, forberedt, periodisk tilbakevendende og forpliktende. Målet er planlegging, utvikling og samordning av den ansattes og bedriftens behov.
Kilde : Ukeavisen_Ledelse
Forutsetninger for at medarbeidersamtalene kan være et styringsverktøy er:
- klare mål for samtalen relatert til mål for virksomheten og den enkelte ansatte, klar oppgavefordeling og et bevisst forhold til tiltak
- at MÅL, OPPGAVER OG TILTAK er SMARTE, SPESIFIKKE, MÅLBARE, ANSPORENDE(MOTIVERENDE), REALISTISKE, TIDSBESTEMTE, ENKLE
- at det finnes en helhetlig strategi for virksomheten
- at ledelsen har et bevist forhold til den enkelte arbeidstakers oppgaver, evner og kompetanse
Kilde: Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening
Les også siden 249 i EB 1
Andre sider med aktuelt innhold:
http://www.lentsareptas.no/web-tjenester/web_tjenester/medarbeidersamtaler/medarbeidersamtaler.94.do?gclid=CLWm5PvTka4CFa4tmAod2DylfQ
Fix It lest
SvarSlettBimm cup: Lest :-)
SvarSlett