fredag 23. september 2011

Utstilling; Forberedesle og gjennomføring







Forberedelse til utstilling

Avtale ang lokaler/leiekontrakt

Lage utstillingskontrakter med utstillernes navn, mobilnummer, tittel/beskrivelse av kunsten, pris og en liten omtale av kunstneren, dato og signatur

Lage kontrakt angående lokaler, nøkler, tidspunkt, vask, leie mm

Kontakte presse for forhåndsomtale> se hvilke kanaler det er på eget skriv!

Legge inn info til “Ut i dag” mm

Sende ut invitasjoner  jfr liste

Legge ut flyers

Henge opp ”Rive av infoplakat”

Henge opp plakater

Handle inn ifg liste

Henge opp malerier mm

Lage vaktliste

Lage info-tekst om kunstneren/kunsten som skal henge oppe på utstillingen

Lage kunst/prisliste

Lage kjøpe/salgskontrakter

"Besøksbok" der publikum skriver hilsner 

Vernissage hva er det? Handleliste til åpning
Sjampanjebrus
Plastglass
Servietter
Peanøtter, saltstenger
Fakler
Klistremerker  - runde, små (solgt)


Hvem skal ha invitasjoner til vernisage og åpning av utstillingen?

Invitasjonen skal inneholde: 
Galleriets navn
Utstillingens navn
Hvem som stiller  ut
Sted
Tidspunkt

Når skal invitasjonen sendes ut?
Helst en uke i forkant i posten
Ca. tre dager i forkant på e-post pluss påminnelse

Alle elever på skolen (ev bare elever på relaterte linjer)?
Alle elever på andre videregående skoler  fylket (ev bare på relaterte linjer)?
Alle lærere ved skolen (ev bare lærere relaterte til aktuelle linjer)?
Alle lærer på andre videregåënde skoler i fylket (ev bare lærere relaterte til akuelle linjer)?
Alle elever i 10.klasse på distriktes ungdosmsskoler?
Alle lærere i 10.klasse på distriktets ungdomssskoler og skolenes kunst –og håndverkslærere
Alle familiemedlemmmer (søsken, foreldre, besteforeldre, tante og onkler)
Alle distriktes kunstgallerier - egen adresseliste er tilgjengelig på fronter
Adresser:
Invitasjoner som sendes til skolenes felles-e-post, må innholde en informasjon om at innholdet videresendes til  rette lærere og elever.



PRISSETTING AV KUNSTVERK
Det er kunstneren selv som bestemmer han/hun skal ha for kunstverket.
Her må kunstnerens navn og posisjon bety noe. Det vet kunstneren!
Det spiller ingen rolle hvor lang tid kunstneren har brukt på kunstverket.
Det som betyr noe, er om kunstverket er ettertraktet og om det har stor markedsverdi.
For å sette rett pris, må man kjenne kunstmarkedet.
For nybegynnere er det å "føle seg fram"....og justere prisen etter etterspørselen.
Galleriet med sin "ekspertise" kan bistå kunsteren hvis han/hun er usikker på prissetting og derfor ønsker råd.
Galleriet bestemmer hvor mange % det tar i kommisjon dvs den tjenesten det er å stille ut kunsten, formidle kunsten og foreta salget.
Prislista er endelig til åpningen av utstillingen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar