Jeg vant prisen for beste selger på UE Østfold sin messe i mars
2011. Premien var en tur til Canada (til kongressen Next Generation
Leaders 2011). NGL er en kongress hvor utvalgte ungdommer verden over
møtes for å motta en oppgave (The Business Challenge),
og for å bli skolert i hvordan man skal drive bedrift på best mulig
måte. De er sponset av berømte selskaper som Xerox og Scotiabank, men en
stor del av kongressen er drevet av frivillige businessfolk fra verden
over.
Det hele kom ganske brått på; jeg hadde ingen aning om at det i det
hele tatt fantes en slik pris. Derfor ble jeg selvfølgelig overrasket
da de ropte opp navnet mitt under utdelingen. Jeg? Beste selger? H*ll yeah! Det hadde jeg
aldri trodd!
Vel, månedene gikk, og jeg hørte nesten ingenting fra UE og om hva jeg faktisk skulle gjøre i Canada, så da jeg møtte opp på Gardermoen halv fem om morgenen 6. august, visste jeg heller ikke hvem jeg skulle møte. Jeg visste bare navnene deres (til reiselederen og den andre deltakeren), og ikke hvordan de så ut. Men det gikk bra, og vi gjorde oss klare til den lange reisen.
Da vi endelig kom frem til Kingston i Canada, ble vi hentet av en
liten (og energisk) dame med vanvittig mye energi. Hun bablet i vei og
var helt gal, syntes jeg, men det tok ikke lang tid å vende seg til. Vi
kom frem til Queens School of Business hvor
vi skulle bo den neste uka. Hvis jeg skal beskrive universitetet med
ett ord, ville jeg valgt GIGANTISK. Queens University var så stort at
man måtte brukt mange dager (hvis ikke uker) for å rekke å se alle
bygningene. Jeg følte meg ganske liten der jeg sto,
og ble grepet av arkitekturen og de fantastiske planløsningene (dette
kunne jo vært en perfekt studietur for elever på formgivingsfag). Vel,
da vi ankom fikk vi tildelt hver vår hybel i en av dormene. I hybelen lå
det et ark som ventet på meg, og der sto det
hvor og når jeg skulle møte opp.
Jeg hadde ikke mer enn kommet meg ut av rommet mitt før jeg ble
møtt av vennlige canadiere. Alle hilste på meg og lurte på hvor jeg kom
fra, hvordan jeg hadde det foreløpig osv. "Du verden, er alle canadiere
slik?", tenkte jeg. Og det viste de seg å være.
Jeg har aldri blitt tatt imot på en så varm måte! Her ble alle
inkludert, uansett hvordan du så ut, hvordan du oppførte deg og hvor du
kom fra. Fantastisk!
Da jeg kom til rommet hvor jeg skulle møte opp, satt det ca. ti
deltakere der, og tre ledere. Jeg ble selvfølgelig tatt godt imot her
også, og satte meg ned mens vi ventet på resten av deltakerene. Det
viste seg at alle deltakerene på NGL skulle deles
inn i forskjellige lag, og at alle som var i dette rommet var på mitt
lag. Vi snakket løst om litt av hvert, og etter en stund var det tid for
middag og offisiell åpningsseremoni.
Neste dag skulle vi møtes på grupperommet igjen og ble presentert
for alle nasjonene som var representert. På gruppa mi var det Hong Kong,
Canada, U.S.A, The Cayman Islands, Jamaica, India, Irland, Quebec og
selvfølgelig Norge. Vi fikk omsider vite "oppgaven"
vi skulle jobbe med gjennom hele oppholdet; å lage den ultimate
bedrift (fiktivt). Fett nok, tenkte jeg!
I løpet av de neste dagene deltok vi på forskjellige forelesninger
med kjente og vellykkede businessfolk, bl.a. den verdensberømte
milliardæren Isadore Sharp som driver hotellkjeden Four Seasons Hotel.
Forelesningene var krevende, mest fordi språket var
meget akademisk i forhold til den enegelsken vi bruker på skolen i
Norge (du har med andre ord en fordel hvis du er god i engelsk). Men det
gikk bra, og vi lærte ufattelig mye viktig av disse personene.
Dagene var lange (fra syv om morgenen til 12-02 am.), og det var et
veldig tight program. Det var på ingen måte en ferietur, men en
"studietur". På kveldene, etter foredragene, jobbet vi med bedriften
vår. Her var det stor fokus på mål og verdier, og det
var stor forskjell fra hvordan vi danner bedrifter i Norge. Her var det
nemlig fokus på å danne "produktet rund bedriften", istedenfor
"bedriften rundt produktet".
Dvs. at vi ikke startet med å finne et produkt, for så å lage bedrfiten, men isteden bestemte oss for alle mål og verdier som skulle være viktige for oss før vi fant et produkt som beskrev bedriften riktig i forhold til dette.
Den nest
siste dagen var presentasjon, og det var også et profesjonelt
dommerpanel som skulle dele ut priser. Med rundt 250-300
deltakere hadde gruppa vår ikke forventet å vinne, men vi vant faktisk
inspirasjonsprisen! Kjempestolt over å oppnå noe så stort!
Alt i alt var NGL en helt fantastisk opplevelse. Jeg har møtt så
mange inspirerende mennesker, og fått utrolig mange venner over hele
verden. Det er kanskje det jeg finner mest verdifullt med hele turen.
Det var så trist å dra fra alle disse menneskene
som jeg akkurat hadde blitt så glad i! Jeg hadde ikke forventet det i
det hele tatt, men når du lever så tett på noen i en uke, er det kanskje
ikke til å unngå. NGL var mitt livs beste opplevelse, og jeg er utrolig
takknemlig for å få muligheten til å være
med på noe så fantastisk som dette!
Til dere som har bedrift i år, vil jeg bare gi et par tips til messa hvis dere vil konkurrere om denne prisen:
- Vær ivrig, men ikke for pågående! Dommerene trekker dere visst i poeng for dette.
- Vær ærlig om produktet du prøver å selge.
- Ha mest mulig informasjon klart (du bør kunne det meste i hodet).
- Hvis produktet ditt/deres har noen' baksider', vær klar for å bli utspørt om dette. Argumenter godt!
- La andre på gruppa slippe til. Det er ikke bare du som skal snakke!
- Hold deg proffesjonell. (Se presentabel ut - altså ikke
joggebukse, sæggebukse, caps, snus, oversminket, utrigning osv. Husk at
dere skal representere en profesjonell bedrift).
TAKK TIL FRØYDIS FOR EN FLOTT RAPPORT!
Oj, så utrolig morsomt, og lærerikt det må ha vært for henne å reise på denne turen :-D -Birgitte Yven
SvarSlett