tirsdag 28. august 2012

God kommunikasjon er viktig


Den første øvelsen i det nye skoleåret gikk ut på å teste ut hva god kommunikasjon kan bety.
Birgitte elev på EB2 med ledertrening fra i fjor, fikk ansvaret for å gjennomføre øvelsen!




Øvelsen trinn for trinn:
Hensikten med øvelsen er å synliggjøre betydningen av tydelig kommunikasjon. I denne øvelsen sitter ledelsen med all informasjon, mens medarbeiderne mangler informasjon om hvordan oppgaven skal løses.
Det er meget viktig at deltakerne følger spillereglene - og at øvelsen blir evaluert i etterkant! Ingen muntlig kommunikasjon er tillatt under øvelsen.

Alle deltakerne skal få utdelt fire forskjellige spillekort. Oppgaven er løst når alle 9 har fått like kort på hånda ( 4 ess, 4 konger, 4 damer osv)

Det som regel skjer, er at medarbeiderne ikke skjønner oppgaven, og venter på ordre. Direktøren tror alle medarbeiderne har fått den samme informasjonen, og er ikke tydelig på å kommunisere hva oppgaven går ut på B og C (mellomledere) føler seg overarbeidet, og mens de andre medarbeiderne føler at de bidrar lite.

Utstyr til øvelsen:
-spillkort
- 9 stoler
-penn og papir til den skriftlige kommuniukasjonen




Innstrukser

Kjære medarbeider!

Bedriften din er sammensatt av 9 personer som utgjør en organisasjon.


All kommunikasjon foregår tjenestevei, altså rett opp eller rett ned i linjen, og kommunikasjonen foregår skriftlig.
Altså: B kan kommunisere med A, samt D, E og F mens C kan kommunisere direkte med A samt G, H og I

Du skal ikke vise noen andre dine kort. Hvis imidlertid din overordnet spør om å få kort, kan du sende, men aldri mer enn 2 kort av gangen. Du skal ha tilbake like mange kort som du sendte fra deg, slik at du hele tiden sitter med fire kort.
Oppgaven avsluttes når alle har fått fire like kort eller etter 30 min!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar